Како би му ја опишале бојата на некој што е со оштетен вид? Кога и сите луѓе различно ги гледаат и опишуваат боите, оваа субјективна задача може да биде тешка. Сепак, многу бои можат да бидат поврзани со одредени мириси, вкусови, звуци или чувства. Еве неколку совети за опишување на бојата на лице што е слепо.
Користење допир за опишување на боите
Детето нека држи одредени предмети додека му кажувате за каква боја станува збор. Можеби е корисно да се размисли за употреба на предмети кои се речиси секогаш со одредена боја.
Нека држи различни парчиња дрво, да ја допре кората на дрвото или да ја допре земјата и да објасни дека овие работи се кафеави. Дајте му неколку лисја или трева да ги држи и објаснете му дека се зелени. Зелената боја се чувствува како жива боја бидејќи кога растенијата се зелени, тоа значи дека се живи. Можете дури и да му дадете суви лисја и да ја објасните разликата помеѓу зелената и кафеавата боја.
Објаснете дека топлината, како што е оган или пламен од свеќа, е црвена. Црвената боја обично може да се смета како топлина, па дури и изгореници.
Објаснете му дека бетонот е сив. Металот е исто така сив – кажете му дека сивата боја често се чувствува тешко и е ладна или жешка, во зависност од сонцето надвор.
Размислете за мириси и вкусови за да ги опишете боите
Мирисите и вкусовите дефинитивно можат да се поврзат со одредени бои.
Објаснете дека зачинетата храна и пиперките често се црвени. Друга храна што е исто така црвена се јагоди, малинки и цреши.
Дајте му портокал и објаснете му дека портокалите имаат портокалова боја. Нека обрне внимание на мирисот и вкусот. Истата работа направете ја со лимон и банана, и објаснете му дека лимоните и бананите се жолти. И покрај тоа што се со различен вкус, тие се жолти, а жолтата може да има кисел или сладок вкус.
За непрехранбени мириси во природата, објаснете му повторно дека лисјата и тревата се зелени, а водата е сина. Мирисите на плажата се сини за водата, и кафеави или бели за песокот. Објаснете дека цвеќињата можат да бидат од која било боја и често ист тип на цвеќе има многу различни бои, но тие обично не се зелени, кафеави, сиви или црни.
Размислете како можат звуците да ги опишат боите
Одредени звуци дефинитивно можат да се поврзат со одредени бои.
Објаснете му дека сирените треба да ги натераат да мислат на црвена боја, бидејќи црвената боја е боја што се користи за да го привлече вниманието на луѓето, а многу противпожарни возила и полициски и амбулантни коли се црвени.
Звукот на проточна вода, особено бужорењето на потокот или океанските бранови треба да го натераат да помисли на сино.
Звук за зелена може да биде шушкање на лисја.
Опишете ги звуците на бура како сиви. Кога има грмежи и паѓа дожд, небото е сиво и прави сè да изгледа посиво.
Јелена Ѓиновска, дефектолог
Опишете какви чувства ни будат боите
Помогнете му на вашето дете да ја разбере бојата, поврзувајќи ја со неговите други сетила. Луѓето најчесто ги поврзуваат боите со одредени емотивни или други психолошки состојби и се направени многу студии за асоцијациите помеѓу бојата и чувствата. Објаснете ги најчестите:
– Црвена – обично е бојата на гневот, пасија, физичката сила или агресијата;
– Портокалова – физичка удобност, топлина и безбедност, понекогаш фрустрација;
– Жолта – пријателство, веселост, оптимизам, самодоверба, понекогаш страв;
– Зелена- рамнотежа, освежување, хармонија, еколошка свест, мир;
– Сина – интелигенција, свежина, смиреност, спокојство, логика;
– Виолетова – духовна свест, мистерија, луксуз, вистина; често поврзани со соништа;
– Црна – софистицираност и гламур (позитивно), или тежина, закана или угнетување (негативно);
– Бела – чистота, јасност, чистота, едноставност;
– Кафена – земја, сигурност, поддршка;
– Сива – неутралност; недостиг на доверба или енергија; депресија
– Розова- негување, топлина, женственост, љубов.
Користете броеви за опишување на боите
Кажете дека има неограничена количина на броеви, има и неограничена количина на бои. Замислете дека бројот еден е црвен, а бројот два е жолт, може да најдете помеѓу еден и два: „1,2, 1,21, 1,22, 1,3, 1,4, 1,45….“ Исто со боите, има неограничена количина на бои помеѓу секои две бои, она што ни дава градација.
Разговарајте со вашето дете
Помогнете му на вашето дете да разбере дека бојата е аспект на речиси секој предмет и супстанција во светот. Може да кажете: „Еве едно убаво црвено јаболко“ или „Ставете ги зелените белезици од волна“. Кога наставникот ќе праша: „Која боја е твоето палто“, вашето дете гордо ќе рече: „Сино е!“ Помогнете му на вашето дете да состави облека што одговара и кажете му во какви бои е. Ова ќе стане поважно подоцна, кога само ќе избира облека.
Зачувајте ги суптилностите на бојата за подоцна
Објаснете ги суптилностите на бојата кога детето е постаро. Јаболкото може да биде зелено, како и црвено; небото може да биде сино или сиво, во зависност од времето; водата во чашата е безбојна (бистра), но во океанот „изгледа“ сино.
Никогаш не плашете се да зборувате за боите. Зборувањето за боите не е вознемирувачко за вашето дете, иако на почетокот може да ве вознемирува. Ако вашето дете никогаш не видело боја, не ја промашува – но сигурно е љубопитно. Поттикнете ја љубопитноста. Нека учи за боите од вас, без предрасуди, без стигми. Секогаш подарете му ги сите можности за учење на детето.
912