Следува текст за училишниот систем во Онтарио, Канада, напишан од Бојана Арсиќ Митровиќ, професорка по англиски јазик
Како професорка по англиски јазик и литература, работев 11 години во Првата белградска гимназија, од 2006 до 2017 година. Последниве неколку години работам овде, во Онтарио, како наставник по англиски како мајчин јазик и англиски како втор јазик.
Систем
Во рамките на една провинција, да речеме Онтарио, има многу училишни одбори. Тие се поделени по општини или области, да речеме училиштен одбор на округот Халтон, училиштен одбор на округот Пил, училиштен одбор на Хамилтон-Венворт итн. Секоја училишна администрација ги вклучува сите училишта на нејзината територија, што значи десетици училишта, некои основни, некои средни. Секој училиштен одбор функционира како една компанија, има своја администрација, директори, човечки ресурси итн. Исто така, секоја администрација има електронски систем кој совршено функционира, и тоа е прво нешто што го учите кога ќе почнете да работите. Сѐ е во дигитална форма. Ја добивате вашата адреса на мејл, вашата сметка и картичка со вашата слика и име кои секогаш ги носите околу вратот додека работите. На таа платформа има сѐ: платформа за ученици, онлајн училници, место за оценување, место за делење материјал, курсеви, материјали, програми, известувања, сите контакти на сите деца во системот, сите контакти на сите родители, сите контакти на сите наставници и други вработени, како и податоци за вашата работа, стажот, платата, отсуствата и слично.
Ова е една од причините зошто децата, почнувајќи од погорните одделенија во основно училиште, мора да користат таблети на училиште. Таму го имаат целиот материјал, во простор наречен „The Hub“. Има лекции, задачи, вежби, текстови, а наставникот на час го носи само она што смета дека е попогодно за заедничка обработка. Сè друго е направено во дигитална форма. Tоа не значи дека децата не пишуваат на час, напротив. Сите тестови се прават на час, есеите се пишуваат на час, некои деца дури и фаќаат белешки во тетратката. Секој таблет е обезбеден од училиштето, заедно со полнач, и тие се враќаат на крајот од годината. Основците не ги носат таблетите дома, туку ги користат за време на наставата, за разлика од средношколците кои ги носат дома. Овие таблети не можат да се користат за сурфање на интернет, освен на дозволени страници, така што целта е исклучиво едукативна.
Возраста на децата пред почнувањето на училиште и дневните рутини во пониските одделенија
Овде училиштето започнува на 4-годишна возраст. Дотогаш може да се оди во градинка, но од 4 години запишувањето во училиште е задолжително. Градинката се плаќа, а училиштето е бесплатно, освен ако не треба да платите за продолжен престој, кој го обезбедува градинката, а не училиштето. Вообичаено е во рамките на училиштето да има градинка, која е одделена од училиштето, но го изнајмува просторот од училиштето и овозможува младите браќа и сестри да бидат во иста зграда, и децата да имаат продолжен престој.
Првите две години се нарекуваат „Junior Kindergarten“ и „Senior Kindergarten“ и потсетуваат на градинка. Децата мора да имаат двајца наставници, заедно со помошници за деца со посебни потреби. Бројот на деца е обично 15-20 во група, а некогаш до 25. Часовите траат по 1 час и 15 минути, а предметите опфаќаат музика, физичко образование, уметност, работа со букви и читање, со задолжително време поминато во библиотека со библиотекар, кој на неколку дена им дава нова книга за читање, а по секои 20 прочитани книги добиваат по една мала играчка како подарок. Сите активности се преку игра и има паузи за слободно играње по секој работен период.
Излегувањето во двор е задолжително секој ден, освен ако има големо невреме. Сите деца во училниците имаат опрема за снег и дожд, резервни капи, шалови и ракавици и резервна облека. Часовите почнуваат во 8:30 наутро и завршуваат во 15:00 часот попладне. Нема две смени, така што, работното време за сите наставници е од 8:00 до 15:00.
Ручекот се носи од дома, а училиштето најчесто дополнително дели по едно јаболко или овошен јогурт. Забрането е внесување храна што содржи кикиритки, поради сеприсутната алергија на кикиритки.
На крајот од тромесечјето, семестарот и учебната година, децата добиваат извештај со опис на нивниот претходен успех. Овој систем важи до крајот на средното образование. Во извештајот се детално опишани способностите и постигнувањата на детето. Во прво одделение, односно на 6-годишна возраст, децата веќе се навикнати на колективот, знаат да го почитуваат авторитетот на наставникот, се чувствуваат пријатно, навикнати се на дневниот распоред и носењето ручек, запознаени се со рутината и сѐ што им е потребно за нормално функционирање во текот на училишниот ден. Се преместуваат во училница во прво одделение и таму остануваат до крајот на учебната година. Во прво одделение имаат еден наставник, плус асистенти за децата со посебни потреби. Играта и понатаму е присутна на часовите. Децата не седат во парови, туку поединечно или во групи од четири лица. Учат да седат правилно, да пишуваат, да бројат и имаат неколку основни предмети (англиски јазик, математика, физичко, уметност каде се опфатени ликовно и музичко), а подоцна во погорните одделенија постепено се додава бројот на предмети: природни науки (физика, хемија и биологија), историја, географија, техничко итн.
Односот меѓу учениците и наставниците
Претежно е пријателски и реткост е да видите строг наставник. Сите се насмеани, сите им приоѓаат на децата за да им понудат помош. Учениците возвраќаат во иста мера. Ги поздравуваат наставниците во ходникот, нудат помош доколку е потребна, ја отвораат вратата, ги упатуваат новите наставници онаму каде што треба. Љубезноста е присутна во сите сфери на животот, па и во училиштата. Негативните луѓе отпаѓаат уште на интервјуата за оваа работа, без разлика на степенот на образование. Можете да бидете исклучително стручни во вашата професија, но ако немате способност да работите со луѓе, не можете да бидете наставник.
Наставникот не смее да ги искажува своите лични ставови кои може да навредат некого. Не смее да се бара децата да се облекуваат вака или онака. Не смее никого да навредува, макар и на шега, мора да биде објективен и ист кон сите. Дури и „добронамерните“ шеги за нечиј изглед, работни навики, стил на облекување или нешто друго, може да предизвика отпуштање од работа во рок од 5 минути.
Наставникот мора да биде сериозен, пријатен, срдечен и искрено заинтересиран за добросостојбата на детето и е должен да го почитува 7-годишното дете со иста сериозност како возрасен или колега. Дискрецијата при консултации со колегите или родителите во врска со што било поврзано со детето апсолутно се подразбира, а во спротивно следува отказ. Сето тоа се учи на обуката што секој нов наставник мора да ја помине пред да влезе во училница.
Дежурства
Дежурствата во основно училиште се апсолутно задолжителни и секој наставник има свој распоред. Покрај редовната настава, се бара и да патролира низ училиштето и ходниците со фосфорен елек на себе и свирче в џеб, според утврдениот распоред. Наставникот не смее да си оди дома додека последното дете од неговото одделение не биде безбедно сместено во училишниот автобус или додека не се увери дека го зел родител/старател, и тоа оној што е наведен. Затоа, бабата или дедото не можат да се појават и да го земат детето ако однапред не се пријавени како лица што имаат родителска дозвола за тоа.
912