Го гледате вашето четиригодишно дете како си игра со своите браќа и сестри преправајќи се дека тој е родител, а тие се бебињата. Додека уживате во овој посебен момент, ви доаѓаат солзи радосници. Меѓутоа, моментот не трае долго. Следното нешто што го слушате е строгиот глас на вашето малечко како вика: Не, бебе! Не допирај ги сложувалките. Дојди овде во замокот! Мора да дојдеш во замокот сега!“

Вашето помало дете повеќе не ужива да се преправа дека е бебе и почнува да плаче. Доаѓате да помогнете и одеднаш и вашето четиригодишно дете почнува да плаче. Подоцна истата ноќ се будат со плачење поради чудовишта кои се кријат под креветот и инсистираат да спијат во вашата соба.

Поголемиот дел од времето децата од предучилишна возраст имаат тенденција да бидат слатки, имагинативни и кооперативни. Но, тие сè уште учат да се согласуваат со другите и можеби се борат со тоа како да ги контролираат своите чувства.

Кои се најчестите однесувања на децата од предучилишна возраст и кои дисциплински стратегии можат да ви помогнат да ги надминете?

Типично однесување на децата од предучилишна возраст

Децата од предучилишна возраст стекнуваат независност. Може да видите како преземаат иницијатива да прават работи како на пример да си направат сендвич или да одберат облека за себе (која може или не мора да одговара) и сами да се облекуваат.

Немојте да се изненадите ако го слушнете вашето дете како пее некоја песна додека го возите во автомобилот, додека се бања или кога го легнувате навечер. Покрај пеењето, децата од предучилишна возраст сакаат да уживаат и во цртање, сечење со ножици и други едноставни активности кои бараат фини моторики.

Може да откриете и дека вашето дете од предучилишна возраст прави нешто невообичаено:

– Ужива да раскажува измислени приказни;
– Се забавува со игри користејќи ја својата фантазија;
– Следи команди од три чекори;

Вообичаени предучилишни предизвици

Интересно е што независноста на детето од предучилишна возраст често може да дојде во конфликт со анксиозноста од разделување. На пример, вашето дете ќе ги мие забите наутро и само ќе ги облече чевлите, но нема да сака да влезе во градинката. Вознемиреноста од разделување или ноќните стравови на оваа возраст се можни дури и ако вашето дете не се борело со нив како помало.

Децата на возраст од 3 или 4 години покажуваат поголем интерес за играње со деца на нивна возраст, но сепак треба да ги практикуваат социјалните вештини кои се заедно со ова.

„Шефувањето“ е вообичаено, како и конфликтите околу тоа кој прв ќе проба нешто.

Повеќето деца од предучилишна возраст стекнале мала контрола над темпераментот. Сепак, тие сè уште не стекнале доволно самоконтрола за да спречат повремено агресивно однесување. Удирањето, клоцањето и гризењето сè уште може да бидат проблем.

Стратегии за дисциплина што функционираат

Иако вашиот план треба да биде приспособен на темпераментот на вашето дете, следните стратегии за дисциплина обично се најефективни за децата од предучилишна возраст.

Забележете го доброто однесување

Можеби ќе откриете дека многу често му кажувате на вашето дете што не треба да прави. На пример, да не ја допира чантата на личноста што седи на масата до вас или да не јаде ориз со прстите. Сепак, важно е и „да ги фатиме на дело кога се добри“. Набљудувањето и опишувањето на позитивното однесување ги охрабрува децата од предучилишна возраст и им дава слика за тоа што треба да прават.

Набљудувањето на саканото однесување најдобро функционира кога давате специфичен опис. Наместо да кажете: „Ти си најдоброто дете на светот“, кажете: „Забележав како ги стави садовите во мијалникот кога заврши со јадењето.“ Потоа пофалете го детето за тоа однесување.

Понудете избори

Децата од предучилишна возраст се гордеат што се независни „големи деца“. Ако им дадете чувство дека имаат одредена контрола врз нивните животи, може многу да се подобри нивното однесување. Некои деца, особено децата под 3 години, ќе поминат подобро со помалку избори – два до три. Постарите деца од предучилишна возраст можат да избираат од повеќе опции, вклучително и избор на облека од цела гардероба или која било храна што е доволно здрава од продавница.

Тајмаут

Тајмаутот може да биде ефикасна дисциплинска стратегија бидејќи кажува колку е сериозен прекршокот. Исто така, им дава шанса на децата да се смират. Општо земено, на децата им треба околу една минута според годините што ги имаат за да бидат ефикасни во времето. Така, 3-годишно дете може да седи три минути, додека 4-годишно дете може да седи четири минути.

Користете табела со налепници

Ако вашето дете се бори со одредено однесување, на пример, да остане во својот кревет цела ноќ, направете табела со налепници. Потоа кажете му дека кога ќе заработи одреден број налепници (како три или пет), ќе добие поголема награда, како да изберат посебен филм за гледање. Системите за наградување може полека да се укинуваат откако вашето дете ќе ги научи вештините што му се потребни за да ги исполни своите цели.

Користете логични последици

Понекогаш најдобриот начин да се одговори на некое однесување е едноставно да се отстрани сето она што го предизвикало. Ако вашето дете од предучилишна возраст фрли играчка на својот пријател, камионот може да седи на полицата до крајот на играта.

Последиците најдобро функционираат кога се логично поврзани со прекршокот. Одземањето играчка затоа што вашето дете постојано го откопчува седиштето нема смисла, но затоа можете да не го земете следниот пат на сладолед. Сакате децата постојано да бидат безбедни во автомобилот.

Не грижете се ако вашето дете не изгледа „доволно“ вознемирено поради последиците. Правењето децата да се чувствуваат лошо не ги тера да научат повеќе. Реалноста е дека нашите деца од предучилишна возраст не се однесуваат лошо или не се однесуваат така намерно за да нѐ вознемират.

Целта на дисциплината е да учи, а не да казнува.

Извор



912

X