Децата се раѓаат како истражувачи. Нивниот ум постојано отчукува, а сетилата ги поттикнуваат да научат повеќе за работите, местата и луѓето околу нив. Токму кога ќе здогледаат нешто што ги фасцинира и ќе им го привлече вниманието нешто друго што им е поволно, го менуваат фокусот.

Со оглед на овој краток опсег на внимание, на децата им е тешко да се фокусираат и концентрираат на одредена активност. Нарушеното внимание е многу поизразено кај децата со посебни потреби, на кои им е уште потешко да ја фокусираат својата енергија на една работа подолго. Ова може да претставува голем предизвик за нив, особено за време на социјални ситуации како што се училишни и групни активности за игра каде што концентрацијата е од суштинско значење.

– Уметноста е одличен медиум кој му овозможува на детето да изрази мисли и идеи кои понекогаш е тешко да се пренесат со зборови. Тоа е, исто така, прекрасен начин да ја подобрите концентрацијата на вашето дете, координацијата на рацете и очите, моторните вештини, меморијата и креативното изразување. Вклучете го вашето малечко во уметнички и занаетчиски активности како боење, цртање, сечење и лепење. Овие активности не се само креативно задоволувачки, туку и ментално и емоционално подигнување. Дајте им на вашите деца слобода да создаваат сè што сакаат, но не заборавајте да го надгледувате креативниот процес. Бидете охрабрувачки настроени и трпеливи додека вашето малечко го создава ова уметничко дело.

– Игрите за меморија се, исто така, исклучително корисни за да помогнат во подобрувањето на распонот на вниманието на вашето дете. Можете да користите соодветни картички, игри на табла или обична палуба со карти за да поттикнете размислување и да изградите концентрација. Апликациите за меморија специјално дизајнирани за деца со посебни потреби, исто така, можат да бидат корисни.

Сензорна игра – Искуството за игра со повеќе сетила им помага на децата со посебни потреби да ги подобрат концентрацијата, опсегот на внимание и социјалните врски. Мешавина од визуелни, аудитивни, миризливи и тактилни играчки искуства им помага на децата кои се многу вознемирени и нервозни да се фокусираат. Одредени звуци, ароми, текстури и слики можат да помогнат да се воспостави чувство на блискост во умот на вашето дете. Сензорните дразби, исто така, можат да ја подобрат меморијата, како и моќта на асоцијација. На пример, слушањето приспивна песна може да го натера детето да размислува за спиење, додека звукот на крцкањето на храната може да го потсети на оброкот.

Интерактивните медиуми, како што се аудио-визуелните книги, скокачките книги и апликациите за учење добиваат голема популарност кај децата. Овие медиуми не само што се попривлечни, туку веројатно ќе го задржат вниманието на вашето дете подолго време без да предизвикаат талкање на умот на вашето дете. Интерактивните медиуми, исто така, можат да му помогнат на вашето дете подобро да ги разбере емоционалните знаци поврзани со различните вокални тонови. Одлучете се за медиуми кои нудат поширок опсег на сензорни дразби.

Предлог-игри

– Врзете ги очите на детето со марама и дајте му усни упатства што мора да ги изврши. На пример, може да побарате од него да плеска со рацете, да се врти наоколу, да застане на едната нога итн.
– Играта на папагалот. Изговорете збор, звук или серија од два или три броја и замолете го детето да ги повтори. Можете, исто така, да замените улоги и да побарате од детето да каже нешто што мора да го повторите.
– Замолете ги децата да бидат совршено тивки и да обрнат внимание на звуците што се присутни во вашата просторија. Именувајте ги звуците и идентификувајте го изворот на секој од нив.
– Изговарајте зборови. Децата нека нацртаат континуирана линија на парче хартија додека не престанете да зборувате.
– Ставете монети во тегла. Децата одат по ритамот што го создаваат монетите што паѓаат во теглата.
– Замолете ги децата да ги затворат очите. Направете бучава (туткајте хартија, затворете ја вратата итн.). Децата нека го именуваат звукот.

Важни совети

– Направете рутина – со цел да му олесни на детето да започне, да се фокусира и да ја заврши задачата, поставувањето рутина е првото нешто што треба да се направи.

– Направете мирна атмосфера – некои луѓе, вклучително и децата, подобро се фокусираат и се концентрираат додека слушаат бел шум или инструментална музика. Обидете се на кој било начин и видете што работи најдобро за вас.
– Стоп за мултитаскингот – не очекувајте вашето дете да се фокусира и да се концентрира на задачата што ја има ако истовремено правите десетина работи пред него. Тоа е само одвлекување за нив.
– Разложете ја задачата – доколку има две домашни, прво нека ја заврши онаа што ја сака, па вие одлучете дали треба да има мал одмор или да продолжи кон следната.
– Поставете тајмер – поставувањето тајмер е една од најмоќните алатки што можете да ги користите за да му помогнете на вашето дете да се фокусира и да се концентрира на она што го прави. Постојат 3 причини зошто треба да поставите тајмер:
– Ќе го научи вашето дете јасно да види колку време троши на одредена задача.
– Тоа ќе ви помогне да следите колку време во сето тоа посветува на сите задачи.
– Ќе ви помогне како да ги планирате многу потребните паузи.

Добијте процена за неговата способност да се фокусира – следниот пат кога вашето дете си игра, без разлика дали натрупува кутии или облекува кукли или игра со камиони по подот, обидете се да добиете точна мерка за тоа колку минути може да се фокусира на некоја задача.
Можеби ќе треба да ги приспособите овие активности во зависност од возраста на децата. Постепено зголемувајте го нивото на тежина. Распонот на вниманието или способноста за концентрирање на децата постојано расте. Ако споредиме едногодишно и петгодишно дете, јасно е дека прогресијата е огромна. На овој аспект, како и секој аспект од детскиот развој, може да се работи. Способноста на децата да се концентрираат може да се стимулира преку различни активности. Да можете да застанете и да обрнете внимание на одредени елементи и да останете фокусирани одреден период се едноставни, но многу важни фактори. Најважно од сѐ е секогаш да имате едноставен и јасен јазик кога поднесувате барање. Честопати е потребно да клекнете на колена за да го достигнете нивото на детето и да разговарате лице в лице – оваа врска на израмнување е всушност многу важна.

Секоја активност на почеток нека биде 5-10 минути, па додавајте повеќе време, чекор по чекор, за активностите. За да ја подобриме концентрацијата кај децата, прво треба да се приспособи местото каде што децата периодично ќе можат да работат на некоја задача без да бидат прекинати или поправени. А потоа за да се подобри концентрацијата уште повеќе, постојат чекори за следење и поттикнување на издржливоста за работа.

Забавувајте се гледајќи како се зголемува нивната издржливост за работа!



912

X