Знаците што покажуваат пречки во развојот до 2-годишна возраст ќе ни помогнат навреме да се обратиме на специјалист за поддршка и помош. Постојат одредени способности кои детето треба да ги стекне од 18 месеци до 2 години и според нив се следи дали има доцнење во развојот. Има широк спектар на способности и секое дете напредува со свое темпо. Некои деца овие способности и вештини ги стекнуваат порано, а некои подоцна, бидејќи развојот на секое дете се одвива индивидуално. Децата што се родени предвреме ќе ги практикуваат овие барања малку подоцна од децата што се родени навреме.

Нарушување од спектарот на аутизам

Симптомите понекогаш се очигледни порано, но може да не се забележат додека детето не наполни 2 или 3 години. Знаците и симптомите на АСН варираат, но обично вклучуваат одложени говорни и јазични вештини и предизвици во комуникацијата и интеракцијата со другите. Секое лице со аутизам е уникатно, така што симптомите и начинот на кој луѓето ги доживуваат многу варираат.

Некои симптоми се:

• не одговараат на нивното име

• не сакаат гушкање или играње со други

• недостиг на изрази на лицето

• неможност за зборување или тешкотии во зборувањето, водење разговор или запомнување зборови и реченици

• повторливи движења

• развој на специфични рутини

• проблеми со координацијата

Одложувања во развојот на видот

До 6 месеци видот на новороденчето е нормално заматен. Потоа се подобрува бидејќи детето почнува да го координира видот на двете очи. Но, понекогаш тоа не се случува или се појавуваат други проблеми со видот. Можни причини за доцнење на видот се рефрактивните грешки, како што се кратковидоста и далекувидоста. Други проблеми со очите се:

• Амблиопија (мрзливо око), слаб вид на едното око кое исто така може да изгледа дека се свртува кон надвор.

• Инфантилна катаракта — заматување на очната леќа — или друг наследен проблем (овие проблеми се ретки).

• Ретинопатија на предвремено родени деца, очна болест која понекогаш ги погодува предвремено родените деца.

• Страбизам – исто така наречени вкрстени очи – очи кои се вртат внатре, надвор, нагоре или надолу.

До 3 месеци:

• Не ги следи предметите со очите.

• Не ги забележува рацете (до 2 месеца).

• Има проблеми со движењето на едното или на двете очи во сите правци.

• Поголемиот дел од времето ги вкрстува очите.

До 6 месеци:

• Има едно или двете очи кои постојано се вртат.

• Доживува постојано кинење или дренажа на очите.

• Не следи блиски предмети или далечни предмети со двете очи.

Доцнење во развојот на моторните вештини кај децата

Задоцнувањето во развојот на моторните вештини може да биде поврзано со проблеми со грубите моторни вештини, како што се лазење или одење, или фини моторни вештини, како што е користење на прстите за да се фати лажица. Децата кои се родени предвреме можеби нема да развијат мускули со иста брзина како и другите деца. Други можни причини за доцнење на моторните вештини се:

•Атаксија, дефект што ја нарушува мускулната координација.

•Церебрална парализа, состојба предизвикана од оштетување на мозокот пред раѓањето.

•Когнитивни одложувања.

•Миопатија, болест на мускулите.

•Спина бифида, генетска состојба која предизвикува делумна или целосна парализа на долниот дел од телото.

До 4 месеци:

•Не посегнува по, фаќа или држи предмети

•Нема добро држење на главата

•Не ги носи предметите до неговата уста (до 4 месеци)

•Не притиснува надолу со нозете кога стапалата се ставени на цврста површина (за 4 месеци)

До 7 месеци:

•Има вкочанети и затегнати или многу флопирани мускули

•Ја фрла главата кога ќе се повлече во седечка положба

•Посегнува само со една рака или не посегнува активно по предмети

•Има проблем да ги донесе предметите до устата

•Не се превртува во ниту една насока (по 5 месеци)

•Не може да седи без помош (до 6 месеци)

До 1 година, контактирајте со лекар ако вашето дете:

•Не лази

•Ја влече едната страна од телото додека лази

До 2 години, контактирајте со лекар ако вашето дете:

•Не може да оди (до 18 месеци)

•Не развива шема на одење од пети до пети или оди само на прсти

•Не може да турка играчка на тркала

Социјални и емоционални доцнења во развојот кај децата

Децата може да имаат проблеми во интеракцијата со возрасни или со други деца, наречени социјални и/или емоционални доцнења во развојот. Обично овие проблеми се појавуваат пред детето да тргне на училиште.

До 3 месеци:

•Не им се насмевнува на луѓето

•Не обрнува внимание на новите лица или се плаши од нив

До 7 месеци:

•Одбива да се гушка

•Не покажува наклонетост кон родителите или старателите

•Не покажува уживање околу луѓе

•Не може да се утеши ноќе (по 5 месеци)

•Не се насмевнува без барање (до 5 месеци)

•Не покажува интерес за игри на ѕиркање (до 8 месеци)

До 1 година:

•Не споделува звуци, насмевки или изрази на лицето (на 9 месеци)

•Нема гестови напред-назад, како што се мавтање, посегнување или покажување

Одложувања во когнитивниот развој кај децата

До 1 година:

•Не пребарува предмети што се скриени

•Не користи гестови, како мавтање

•Не посочува кон предмети или слики

До 2 години:

•Не ја знае функцијата на заедничките предмети, како што се четка за коса, телефон или лажица

•Не следи едноставни упатства

•Не имитира постапки или зборови

Знаци на доцнење во развојот на интелигенцијата

Не поврзува предмети (не го турка клучот во бравата, не става пари во паричникот итн.)

Не ги отстранува или поместува пречките што го попречуваат во играта.

Не одговара на предметите по форма или боја кога е потребно (две коцки, две топки итн.).

Не ја наоѓа бараната играчка во купот играчки на барање.

Не именува 6 дела од телото.

Бебињата растат и се развиваат многу брзо. Поминувајќи низ одредени фази на развој, детето стекнува нови способности. Секое дете е посебно и никогаш не треба да се споредува со врсниците или, во семејството, со постаро дете. Развојот во првата година е многу брз, а многу е важно да се внимава и навремено да се реагира на горенаведените знаци кои укажуваат на бавен тек на развојот, односно развојни пречки. Доцнењето во достигнувањето на јазичните, умствените, социјалните или моторните вештини се нарекува развојно доцнење. Тоа може да биде предизвикано од работи како што се наследноста, компликациите од бременоста или предвременото породување. Причината не е секогаш позната. Децата достигнуваат развојни пресвртници со сопствено темпо, а некои се движат побрзо од другите. Браќа и сестри во исто семејство може да достигнат пресвртници со различни стапки. Малите, привремени одложувања обично не се причина за тревога, но тековното одложување или повеќекратното одложување во постигнувањето на пресвртниците може да биде знак дека може да има предизвици подоцна во животот.

Ако се сомневате дека вашето дете има доцнење во развојот, разговарајте со педијатар, а подоцна тој ќе ве насочи или може сами да побарате специјален едукатор и рехабилитатор. Откако ќе добиете дијагноза, можете да планирате терапии или други рани интервенции за да му помогнете во напредокот и развојот на вашето дете во зрелоста.



912

X