Дали ќе се снајде? Кој ќе му биде учител/ка? Дали неговиот најдобар пријател ќе биде во неговиот клас? Што ако наставникот го праша нешто што не знае?
Поддржете ја независноста на детето – Тргнувањето на училиште е голем животен настан за детето, како првите зборови или проодувањето. Освен фактот дека сите овие настани се важни развојни фази, тие се слични и по тоа што вештината на одење и вештината на „одење на училиште“ постепено се развиваат. Исто како што на почетокот на одењето мора да го држите детето, но подоцна тоа станува сè постабилно и многу брзо почнува да трча, така и на почетокот на школувањето е потребна родителска помош и поддршка, додека детето целосно не развие независност. Сепак, треба да се запомни дека дете кое никогаш не се потпирало на сопствените нозе, веројатно никогаш нема да трча правилно. На ист начин, дете кое никогаш не се обидело да направи нешто без помош, не може да ја развие вештината на независност.
Постојат многу начини на кои детето може активно да учествува во подготовката за училиште. Детето може да учествува во изборот на училишна торба и тетратките. Доколку постои финансиска пречка, објаснете му на детето дека може да избере производ до одредена количина – децата го разбираат тоа како игра и навистина го почитуваат договорот.
Дозволете му на детето да учи од сопствените грешки – Секако, никој не сака намерно да направи грешка. Уште помалку сакаме намерно да дозволиме детето да направи грешка. Ако видиме нешто погрешно, ќе го исправиме, така му помагаме, нели? Тоа е донекаде точно. Сепак, во некои ситуации желбата да му помогнеме на детето прави повеќе штета отколку корист. На пример, кога го коригираме секој детаљ и инсистираме на совршенство. На овој начин, детето ја прима пораката дека не е доволно добро и станува демотивирано.
Помошта во форма на вајбер-група каде што ги проследуваме добиените информации за тоа што добило детето за домашна задача, исто така, предизвикува повеќе штета отколку корист. Ако во текот на првиот циклус на образование (од прво до четврто одделение) детето секогаш се потпира на родителот за да ги добие сите потребни информации преку вајбер-групата, преминот во петто одделение ќе биде многу поголем проблем за него отколку за детето кое веќе стекнало добри работни навики во првите години од школувањето.
Научете го вашето дете да прашува – Објаснете му на детето дека нема ништо лошо во кревањето рака и замолувањето наставникот да повтори или да даде дополнително објаснување. Наставниците се тука за да му помогнат да го разбере материјалот, а само оние што мислат дека знаат сè никогаш нема да научат ништо ново.
Изградете позитивен став кон училиштето и наставничката – Во училиштата каде што има повеќе од една наставничка, често постојат одредени преференции. И покрај фактот дека родителите би претпочитале нивното дете да оди кај една, а не кај друга наставничка, треба да се имаат предвид желбите на децата – а децата само сакаат да почнат во прво одделение (подоцна само сакаат одмор).

Во секоја ситуација, запомнете дека една од најважните задачи во прво одделение е да се воспостави позитивен став кон училиштето, учењето, образованието и наставниот кадар. Начинот на кој детето ги перципира наставникот и училиштето во првите четири години честопати станува модел што се пренесува на целиот тек на образованието, а позитивниот став кон учењето во голема мера ќе го олесни самиот процес на учење.
Поттикнете ја социјализацијата на детето – Децата веќе ги имаат своите „најдобри пријатели“ во првите години од животот. Ние, родителите, често се спријателуваме со родителите на нашите најдобри пријатели. И потоа, пред да одиме на училиште, се грижиме дали пријателството ќе може да се одржи ако не одат во исто одделение.
Овој совет е многу сличен на претходниот – обидете се да изградите позитивни ставови кон другите деца.
Детето ќе реагира на промената на ист начин како и родителот – Ако родителите го претстават можното разделување на децата во одделенија како ужасен настан, детето исто така ќе го доживее разделувањето од најдобриот пријател како проблем. Ако родителот му објасни на детето дека ова само значи дека тој и неговиот најдобар пријател ќе ги запознаат сите деца од двете одделенија побрзо од другите деца, детето ќе го прифати овој настан многу полесно.
Доколку е можно, организирајте барем една можност за дружење со најдобриот пријател по училиште уште во првата недела, за да разбере детето дека најдобрите пријатели се сепак најдобри пријатели дури и кога не се во исто одделение.
Автор: Сандра Жарковиќ, професор по германски јазик и книжевност