Игротека

Водич низ развојот до шестата година: Што сè може едно дете на претшколска возраст

Секое дете се развива со свое темпо, но постојат одредени развојни пресвртници што, во просек, ги достигнуваат сите деца на приближна возраст.

Овие насоки се дел од развојниот водич и служат како ориентација за тоа што може да се очекува од детето во даден период. Иако постојат нормални и очекувани отстапки од просекот, секогаш е важно да се консултира стручно лице ако се појават сомнежи, со цел точно да се процени развојот и евентуалните причини за отстапување.

Што може да прави дете од претшколска возраст?

Развој на крупната моторика:

Стои на една нога без поддршка околу 40 секунди;
Прескокнува јаже со двете нозе истовремено;
Скока од височина од 40 см;
Се ниша на шипка држејќи се со рацете 10 секунди;
Фаќа топка со една рака;
Фаќа топка во скок;
Се облекува самостојно;
Врзува врвки на обувките;

Развој на фината моторика (око-рака координација и прецизни движења):

Погодува цел со топка;
Со клешти вади шајка и ја кова со чекан;
Намотува конец на калем;
Со палецот го допира секој прст на раката;
Сече и лепи едноставни форми од хартија;
Прави хартиена лепеза;
Препишува печатни букви;
Црта ромб;
Користи острилка за моливи;

Развој на перцептивните способности:

Острина на вид речиси како кај возрасен;
Широк агол на вид, способност за периферна перцепција;
Развиена способност за визуелна анализа (наоѓа разлики меѓу слики, препознава детали во сложени слики);

Развој на интелектуалните способности:

Разликува лева од десна страна;
Извршува три наредби дадени одеднаш;
Знае да изброи предмети и да го означи бројот со цифра;
По усна насока групира предмети според боја, форма, големина и дебелина;
Брои до 13:
Прави скали од 10 коцки по пример;
Наведува разлики (на пр., „во што се разликува птица од куче, дрво од стакло“);
Логичко размислување: класификација, редење, споредување и сочувување на количини

Развој на говорните способности:

Зборува јасно и правилно;
Ги изговара речиси сите гласови (можеби недостига „р“, „л“);
Прераскажува кратка приказна;
Го чита и пишува своето име;
Поставува прашања за значењето на зборовите;
Користи помеѓу 2.500 и 3.000 збора.

Социјален и емоционален развој:

Користи прибор за јадење и сам си прави сендвич;
Сам си ги чисти чевлите;
Сам се движи во блиското соседство;
Може да му се довери мала сума пари;
Си избира најдобро другарче;
Покажува заштитничко однесување кон помали деца;
Почитува правила во групна игра;
Ги препознава и изразува своите емоции: љубов, среќа, гнев, разочараност;
Може да ја согледа ситуацијата од перспектива на друг;
Има реални и нереални стравови (на пример, од чудовишта);
Има способност за соработка и учество во заеднички активности;

Извор

Поврзани написи

To top