Воспитување

Што можеме да научиме од коронавирусот за себе или за детето?

Мисли глобално, дејствувај локално. Секојдневно се среќаваме со различни нови облици на катастрофи кои многу влијаат врз квалитетот на нашиот живот. И децата како активни учесници и граѓани секојдневно се сведоци и во самото непосредно опкружување и преку различни видови медиуми, пишува меѓудругото Лана Кихас, воспитувач, едукатор во својата колумна за roditelji.hr.

Сè што се случува стигнува до детската психа, чувства и когнитивни интереси. Децата многу често индиректно се предизвикани да зборуваат за актуелните проблеми, да мислат и да се грижат. Со децата за тоа треба да се разговара и да се подготват на актуелните случувања и тоа не само во смисла на моментална заштита, туку е потребно и подалеку да се размислува – воспитување за иднината. На детето треба да гледаме како на активен учесник и граѓанин, па затоа воспитувањето и образованието во раното детство имаат важна улога во воспоставувањето на темелите за активно и одговорно граѓанство.

Секое зло е за некое добро! Дали сме самите криви или заслужни за тоа? Ни доаѓа ли наплата за таа невнимателност, негрижа за природата, околината, себеси, другите? И претходно други различни заразни болести ја убивале секоја трета личност. Со доаѓањето на новото човештво, нашето однесување и влијанијата, доаѓаат и нови вируси, болести и однесувања. Како што се однесуваме едни кон други, како што се однесуваме кон околината, така и околината на некој начин доаѓа да наплати? Неодговорно, себично и неконтролирано однесување. Фрламе отпадоци насекаде, користиме сè повеќе пластика, хемикалии, сè помалку се грижиме за растителниот и животински свет, ги уриваме дрвјата… се оттргнуваме од природата, од она природното, градиме оклоп околу себе.

Доста негативизам, себичност и неодговорност. Се грижите што децата не ве слушаат? Се грижите ли што децата ве гледаат? Во ова масовно лудило, се надевам дека ќе произлезе нешто добро и дека ќе научиме нешто, а тоа ќе им го пренесеме и на нашите деца. Мојата појдовна точка е „она што не те убива, те зајакнува“. Што можеме да научиме од моменталната ситуација и каква врска има тоа со воспитувањето деца?

Луѓето се вирус? Да, луѓето се вирус. Вирусно ги пренесуваме однесувањето, мислите, чувствата. Едни на други. Големо е влијанието на секој поединец. И оној себичниот и оној што не е себичен. Ако поединецот се грижи за себе на здрав и логичен начин, тој има развиено и свест за себе, за другите и за околината. Децата учат од нас, нашите емоции несвесно и вирусно им се пренесуваат. И токму во овие кризни моменти можеме многу да ги научиме: да бидат со здрав разум или сомнителни, себични, дволични или алтруистични, со контролирано или со неконтролирано однесување и емоционални реакции… Сакале ние или не, на некој начин меѓусебно сме поврзани и индиректно влијаеме едни на други, па така и на децата. Емпатија, алтруизам, хуманизам – ова се нештата што децата првенствено ги учат од нас.

Земјата може без човекот, но човекот не може без Земјата. Сè што јадеме, пиеме, дишеме и користиме за живот, добиено е од природата, а и самите влијаеме врз неа. Влијаеме врз природата и таа врз нас. Сепак, поголемо е влијанието на човекот со своето дејствување на Земјата и човекот не може без Земјата, но Земјата може без човекот. Воспитување за одржлив развој. Рационално користење вода, енергија, храна, здравствена хигиена и заштита на здравјето… воспитувањето за одржлив развој се надевам дека нема да функционира само сега во време на карантин, туку тоа да стане стил на животот на сите нас, па и на секое дете.

„Не грижи се ако децата не те слушаат. Грижи се затоа што секогаш те гледаат“ (Роберт Фулгум)

 

Поврзани написи

To top