Детскиот мозок се развива постепено, во два т.н. критични периоди. Првиот се јавува околу 2-годишна возраст, а вториот започнува во адолесценцијата. На почетокот на овие периоди бројот на врски (синапси) помеѓу мозочните клетки (неврони) се удвојува. Двегодишните деца имаат двојно повеќе синапси од возрасните. Бидејќи учењето се одвива во овие врски помеѓу мозочните клетки, двојно повеќе синапси му овозможуваат на мозокот да учи побрзо отколку во кое било друго време во животот. Затоа искуствата во овој период имаат трајно влијание врз развојот на детето.

Овој прв критичен период на развој на мозокот започнува околу 2. година и завршува околу 7. година. Ова е прва можност да се изгради основа за холистичко образование на децата. Постојат четири начини да го искористите максимумот од овој критичен период:

Поттикнете ја љубовта кон учењето кај детето

Малите деца треба да уживаат во процесот на учење и да не се фокусираат на самата теорија. Воспитувачите и родителите треба да ја истакнат радоста од испробувањето нови активности и учењето нешто ново. Треба да им помогнеме на децата да разберат дека грешките се добредојдени и се нормален дел од учењето. Овој период е, исто така, време да се воспостави начин на размислување за растот – верување дека талентите и способностите се развиваат преку труд и напор.

Воспитувачите треба да избегнуваат да ги етикетираат децата и да даваат универзални изјави за нивните способности. Дури и комплименти како „Колку си паметен!“ се контрапродуктивни. Наместо тоа, нагласете ја упорноста и создајте безбеден простор за учење. Децата ќе научат да го сакаат учењето ако покажеме ентузијазам во текот на процесот, а не ако се фокусираме на резултатите.

Фокусирајте се на ширината, а не на длабочината

Ако сакате да не ги нагласите резултатите во оваа фаза на развој, нагласете ја ширината на развојот на вештините наместо длабочината. Изложувањето на децата на различни активности е основа за развивање вештини во различни области. Нагласувањето на извонредноста во една активност може да биде соодветно во одреден момент од животот. Доброто обликување е особено важно за децата на возраст од две до седум години. Нивниот мозок во развој е подготвен да прими широк спектар на вештини.

Не занемарувајте ја емоционалната интелигенција

Да, сакаме децата добро да читаат и да ги научат основите на математиката, но не треба да се занемари емоционалната интелигенција. Придобивките од учењето за време на овој прв критичен период од развојот на мозокот треба да се прошират на интерперсоналните вештини, како што се љубезност, емпатија и тимска работа. Емпатијата започнува со препознавање на сопствените чувства, па затоа се препорачува децата прво да научат да ги препознаваат сопствените чувства, па дури потоа да размислат како се чувствува некој друг.

Немојте да мислите дека образованието на мали деца е само претходник на „вистинското“ учење

Детскиот мозок може да прима информации на единствен начин во овој критичен период. Ако ја дефинираме интелигенцијата како способност за учење, децата на возраст од две до седум години се можеби најинтелигентните луѓе на Земјата. Истражувањата покажуваат дека некои вештини не можат да се научат ни приближно добро по овој прв критичен период на развој на мозокот. На пример, истражувањата покажуваат дека децата на оваа возраст најдобро ги учат јазичните обрасци, што им овозможува да го совладаат вториот јазик речиси исто како и нивниот мајчин јазик. Меѓутоа, кога децата ќе наполнат 8 години, нивната способност да учат јазици се намалува, поради што не би можеле да го зборуваат вториот јазик исто како нивниот мајчин јазик. Истиот ефект на возраст се наоѓа при учењето на музичките вештини, како што е совршениот тон.

Примамливо е да се размислува за образованието во раното детство како претходник на „вистинското“ образование, но ова можеби се најважните години.

Извор



912

X