Се сеќавате ли кога стававте храна и чаши на масата за да им приредите чајна забава на вашите играчки? Или кога сте играле со гранка која била меч или волшебно стапче? Симболичката игра е способност да се користат предмети, дејства или идеи за да се претстават други предмети, дејства или идеи за време на играта. Пред играта да се развие во симболична игра, коцка е коцка. Во симболичната игра, коцката може да биде автомобил, торта или што било што детето ќе замисли.
Развојот на симболичката игра започнува помеѓу 18 и 20 месеци. На таа возраст играта се заснова на истражување. Детето почнува да ги забележува и имитира постапките што ги гледа во својата околина. На оваа возраст често започнуваат имитации како што се доведување чаша до устата на куклата или користење крпа за бришење површини – вистинските предмети најчесто се користат за нивните цели (функционална игра). Помеѓу 20 и 24 месеци има промена во когнитивниот развој и детето почнува да разбира дека еден предмет може да претставува и друга работа. На пример, бананата може да стане телефон, коцката може да биде торта или каменот може да биде автомобил што се турка на земја. Играта започнува со кукли и животни како да се вистински – слонот го ставаат да спие, куклата е гладна и мора брзо да се нахрани. Околу втората година симболичката игра се развива и започнува нова фаза, т.е. моментот кога играта се состои од секвенции – куклата прво се храни, потоа се става в кревет и дури потоа се покрива со ќебе. Како што се приближува третата година, секвенциите стануваат покомплексни.
Зошто симболичната игра ни е важна? Симболичката игра влијае врз развојот на:
говор и јазик – разбирање, збогатување на вокабуларот, разбирање на мисли, чувства,
социо-емоционални вештини – на пр., утешувањето на расплаканото бебе го поттикнува развојот на емпатија
креативност – играта нуди безброј можности
помага во развојот на извршните функции (планирање, организирање, решавање задачи).
Исто така, една од најважните функции на симболичката игра е да му овозможи на детето да го одглуми однесувањето што го гледа кај другите (на пример, родители, наставници, воспитувачи, соседи, браќа и сестри и други) и настани што ги гледа во околината (на пример, расправии, разговори на телефон, возење полициско возило и други) со цел овие однесувања и настани да добијат значење за нив.
Како да се поттикне симболичка игра?
-Дозволете му на детето слободно време за неструктурирана и слободна игра, учествувајте во симболичка игра со детето. Понудете му играчки кои ќе поттикнат симболичка игра: кујни, костими, лекарски комплет, кукли, автомобили, коцки, топки и да поминува што е можно помалку време пред секаков вид екран.
Примери за симболичка игра
Пример за симболичка игра е блок што станува телефон што се користи за повикување на баба и дедо.
Количката станува количка за пазарење кога играте продавница.
Мала кутија за млеко станува камионче.
Некои столчиња и ќебе се трансформираат во шатор.
Лего-коцките стануваат автомобили.
Кутијата станува брод.
Јажето за прескокнување станува црево на пожарникар.
Користење празни чинии како волан – Чиниите се широки и наликуваат на волан и на тој начин стануваат совршена замена за волан на автомобил или вселенски брод.
Користење картонски кутии како скривалиште – Користењето стара отфрлена картонска кутија и правење скривалиште е уште еден симболичен пример за играње. Малите деца често се креативни во правењето на нивните скривалишта и го полнат местото со нивните омилени играчки и грицки за да можат удобно да поминуваат поголем дел од времето во нивното скривалиште.
Користење перници и ќебиња за правење замоци или тврдини – Децата често користат перници и ќебиња за да го направат својот замок, па дури и се преправаат дека го бранат од непријателите или живеат во него и владеат со своето кралство.
Претворање столчиња во возила – Малите деца често седат на стол и се преправаат дека возат возило со тоа што се однесуваат како да ракуваат со рачките на велосипедот или со воланот на автомобилот. Тие, исто така, прават звуци поврзани со возилото.
Користење картонски кутии како колички или чамци – Децата користат картонски кутии како колички или чамци така што седат во нив и бараат од другите пријатели да ги туркаат.
Долги и широки парчиња од сложувалка или лего-коцки станува играчка – Дајте им на децата парче лего или парче сложувалка и тие ќе се преправаат дека си играат со автомобил.
Користење покривка за маса како наметка на суперхерој – Крпа за маса или која било долга ткаенина е соодветна замена за наметка на суперхерој. Малите деца го врзуваат чаршафот околу вратот и се преправаат дека се суперхерои во мисија да го спасат светот.
Користење парчиња хартија како готовина за купување имагинарни работи – Децата често се свесни за некои обоени хартии (пари) кои се користат за купување работи. Тие користат парчиња обична хартија и понекогаш ги бојат и ги користат како готовина и купуваат имагинарни работи.
Користење зашилени предмети како хартиени конуси како капа на волшебникот – Користејќи зашилени предмети како хартиени шишарки како капа на волшебникот, децата се преправаат дека се волшебници и играат игри поврзани со магија и волшебници.
Користење гранче како меч – гранката е вообичаена замена за мечевите за деца. Децата се преправаат дека ги водат своите битки и го бранат своето кралство користејќи ги нивните мечеви.
Според тоа, симболичните играчки може да имаат форма на каков било предмет, играчка или отпаден материјал. Единственото ограничување на она што може да се користи е имагинацијата.
Симболичката игра е клучен дел од развојот на децата. Таа го претставува нормалниот и здрав развој на децата во повеќе аспекти, како што се физички, когнитивни, социјални, емоционални или јазични. Симболичката игра го проширува мисловниот процес на детето. Од симболизирање на еден предмет за друг до раскажување приказни, децата се многу креативни, а симболичката игра е едно од средствата за нејзино изразување.
912