Здравје

Работна терапија: Кога е потребна и како изгледа во практика?

Работната терапија е здравствено втемелена професија која користи различни третмани за да им помогне на луѓето да ги надминат физичките, емоционалните и социјалните предизвици во секојдневното независно живеење. Најважната цел на работната терапија е да му овозможи на човекот непречено и соодветно да функционира во сите животни активности во кои сака да учествува.

Професионалниот терапевт е исклучително активен учесник во мултидисциплинарниот здравствен тим, кој игра важна улога во следењето и контролирањето на различни видови симптоматологија на физичката и психичката состојба на клиентот.
Повеќе информации за работната терапија и нејзината примена во различни области од животот, како и искуства од клиничката работа, споделува Антонија Мишура, дипломиран психолог за работна терапија, магистер по применета анализа на однесувањето и сертифициран бихевиорален аналитичар, која своето долгогодишно образование и работно клиничко искуство го стекнала во многу хрватски и странски институции и установи кои работат со деца и возрасни.

Зошто е важна работната терапија?

Работната терапија вклучува здравствен третман кој му помага на клиентот да ја развие и подобри способноста за самостојно и соодветно извршување на секојдневните животни задачи. Во зависност од институцијата и популацијата со која се занимава работниот терапевт, постојат различни пристапи во самата професија (на пр., когнитивен, бихевиорален, развоен, сензорен пристап итн.).

Работната терапија следи како клиентот извршува одредени активности поврзани со неговите секојдневни рутини, вештините за грижа за себе, продуктивноста, функционирањето во приватни и деловни средини итн. Врз основа на детално набљудување, терапевтот врши анализа на активноста, односно ја дели секоја поединечна активност на чекори и што е можно помалку компоненти за да може да му пренесе на клиентот соодветно усвојување на одредена активност, заснована на учењето на секоја од нив.

Работната терапија е важен пристап при многу психофизички состојби, без разлика дали се работи за повреда, траума или некоја друга тешкотија која му отежнува на човекот да ги извршува своите животни задачи и секојдневното функционирање.
Може да се спроведе со сите возрасни групи, а во зависност од тешкотијата со која доаѓа поединецот, професионален терапевт го избира најдобриот пристап за да му помогне да го спроведе третманот.

Кога е потребна работна терапија?

Работната терапија е неопходна во лекувањето разни видови здравствени проблеми со кои се среќаваат децата и возрасните, на пример:

-моторни тешкотии (проблеми со фини и груби моторни вештини, координација, движење итн.)
-проблеми во областа на функционирањето на јазикот и говорот (дисграфија, дислексија, дискалкулија итн.)
-невроразвојни тешкотии (аутизам, АДХД итн.)
-тешкотии во социјализација и стекнување социоемоционални вештини
-тешкотии во сензорната интеграција
-трауматски повреди на мозокот
-невродегенеративни болести (Алцхајмерова болест, Паркинсонова болест итн.)
-интелектуални тешкотии.

-Најчестите тешкотии за кои клиентите доаѓаат на работна терапија, особено при работа со деца, вклучуваат моторни тешкотии, како што се проблеми со фини и груби моторни вештини и невроразвојни нарушувања како што се аутизмот и АДХД. Исто така, сè почести се случаите на тешкотии со сензорната интеграција, каде што децата имаат проблем со правилната обработка на сетилните информации од околината – вели таа.

Додава дека тешкотиите како дислексија, дисграфија и дискалкулија често се помалку препознаени во раните фази. Споменатите проблеми директно влијаат врз способноста на детето за учење и образовниот напредок, но поради недостиг на ресурси и навремено препознавање, децата кои ги имаат овие проблеми често не добиваат соодветна поддршка навреме.

Потребна е понасочена работа и рана интервенција во овие области за да се спречи нивното негативно влијание врз развојот на детето и последователната продуктивност.

Работна терапија за деца

Работната терапија за деца се спроведува со специјално дизајнирани методи, приспособени на помладите клиенти и редовно следење и анализа на постигнатите цели, со дополнителен стручен тим (педијатри, психолози, логопеди и други потребни експерти).

-Кога станува збор за децата, окупациониот терапевт мора дополнително да биде едуциран и сензибилизиран за специфичните развојни потреби, тешкотии и чувствителност што може да ги имаат децата. Покрај основната експертиза, често е неопходно да се помине дополнителна обука за развојни нарушувања и посебни терапевтски пристапи за да може терапијата да се приспособи на секое дете на индивидуализиран начин. Работата со деца бара и соработка со семејството и експерти од други области, со цел да се постигне најсеопфатен пристап и поддршка за развојот и напредокот на детето – вели Мишура.

Најчестите дополнителни едукации за професионални терапевти кои работат со деца вклучуваат:

Сензорна интеграција – едукација за тоа како да се обработат и интегрираат сензорните информации кај деца со тешкотии во сензорната обработка (на пример, деца со аутизам или АДХД).
Рана интервенција – специјализирана обука за работа со деца на возраст од 0-3 години, која вклучува поддршка за развој на моторни, когнитивни и социјални вештини.
Третман заснован на принципите на применета анализа на однесувањето (Applied Behavior Analysis) – употреба на техники на однесување, за поттикнување позитивни промени во однесувањето на децата.
Невроразвојни третмани (НДТ) – техники кои им помагаат на децата со невролошки нарушувања или оштетувања во моторниот развој (како церебрална парализа).
„ДИР/DIR/Floortime“ терапија – пристап кој се фокусира на емоционален развој и воспоставување односи преку игра и интеракција со детето, често користен кај деца со нарушувања од спектарот на аутизам.
„ПЕКС/PECS (Picture Exchange Communication System)“ – систем за размена на слики за комуникација е метод на алтернативна комуникација, специјално дизајниран за деца кои имаат тешкотии во вербалното изразување, како што се децата со аутизам или други комуникациски нарушувања: во овој метод децата користат слики или симболи за да ги изразат своите потреби, желби или чувства.
Едукација за АДХД и аутизмот – специфични методи и стратегии за работа со деца кои имаат нарушување со дефицит на внимание или нарушување од спектарот на аутизам.

Како се изведува работната терапија?

Работната терапија се спроведува низ три фази – процена на однесувањето, избор и развој на интервенции приспособени на клиентот и тешкотиите со кои се соочува, како и редовна евалуација на исходот.

На првиот состанок со професионалниот терапевт се врши процена на проблемот и се разговара за посакуваните исходи, начините на нивно постигнување и потенцијалните пречки на тој пат.
Професионалниот терапевт е активен здравствен учесник во третманот, што значи дека може да побара да го набљудува клиентот во неговиот дом, работно место или која било друга средина што е важна за него, за да може соодветно да дејствува и да ги најде активностите во кои му се потребни помош и поддршка.

Процената и набљудувањето се проследени со избор на интервенции, односно алатки и ресурси кои ќе му служат на професионалниот терапевт во третманите ориентирани кон клиентот и ќе го подучат на неопходните и важни животни вештини.

По одреден временски период и редовно евидентирање на неговата работа во третманите со клиентот, окупациониот терапевт врши евалуација, односно евалуација на користените интервенции и постигнатите цели. Евалуацијата мора да се врши редовно за да се следи кои интервенции се корисни во третманот, а кои треба да се модифицираат за клиентот да ги постигне саканите цели во најкус можен рок.

Мисура наведува дека во нејзината работа најчести клиенти се децата со тешкотии во комуникацијата, практични тешкотии и последователни тешкотии во извршувањето на основните активности од секојдневниот живот, како облекување, хранење или користење на тоалетот.

Понекогаш интервенциите се комбинација од одредени видови вежби за подобрување на физичката сила, координацијата, моторните вештини, психолошкото функционирање, емоционалната регулација итн. Секој клиент се разликува по своите потреби, а интервенциите што се користат во третманот со работна терапија се разликуваат соодветно.

Автор: Марија Шимуниќ, магистер психолог

Извор

Поврзани написи

Прашај психолог

Рубриката „Прашај психолог“ овозможува стручна поддршка од психолози и психотерапевти на родителите при справување и решавање одредени актуелни прашања од психолошка природа на нивните деца. На прашањата одговараат психолози и психотерапевти соработници на Деца.мк.

To top