Играта е главниот начин на кој бебињата се развиваат, учат и го истражуваат светот.
Додека бебињата играат и истражуваат, нивната имагинација се развива. Потоа можат да експериментираат со нови звуци, предмети и активности. Тие учат да решаваат едноставни проблеми и почнуваат да ги разбираат сопствените и туѓите чувства.
Од раѓањето до 12 месеци, вашето бебе станува сѐ позаинтересирано за светот. Идеите за играње кои го стимулираат развојот на имагинацијата и креативноста кај бебињата може да вклучуваат:
Криенка
Вашето бебе ќе биде фасцинирано од вас. Вашето лице, изразите на лицето, гласот и допирот ја поттикнуваат неговата имагинација и му помагаат да научи. Играјте криенка со различни предмети (на пр., марами, кујнски крпи, перници или завеси) и можете да ги користите и своите раце. Играта со пукање е придружена со звук, односно кога ќе се појавите, велите „ѕе“ или нешто слично. Оваа игра можете да ја играте и пред огледало. Можете да ја играте и во парови (и родители, баби и дедовци, братучеди), како и да користите други предмети што ги криете (на пр., кукла), потоа прашуваме „Каде е куклата? – Еве ја!“
На пет месеци вашето бебе може да биде фасцинирано од себе. Бебињата сакаат да се гледаат себеси во огледало, како го менуваат сопствениот израз. На оваа возраст вашето бебе нема да разбере дека тоа е бебето во огледалото. Ова разбирање се развива подоцна. Исто така, во овој период допирањето и дегустирањето се начините како истражува вашето бебе, па поради тоа детето сè става в уста.
Ги запознаваме книгите
Вашето бебе ќе ужива да ги гледа сликите во книгите. Развивањето на имагинацијата им помага да научат дека сликите во книгите се однесуваат на работите во светот околу нив. На пример, слика на куче е како домашното милениче на вашето семејство или кучето што тие го гледаат во паркот.
Читајте книги наглас или пејте детски песни со едноставни гестови. Читањето и раскажувањето приказни им помага на бебињата да научат за звуците, зборовите и јазикот. Истакнете конкретни зборови и слики. Променете го тонот на гласот додека читате. Бебињата сакаат книги со рима, ритам и повторување. Сето ова ги гради раните вештини на вашето бебе за описменување и му помага да продолжи успешно да чита подоцна во животот.
Читањето книга може да биде релаксирачки начин за завршување на денот, со книги подготвени однапред за вашето бебе, воспоставена рутина на пријатно катче, се разбира, без одвлекување на вниманието во форма на ТВ или телефон. Задолжително водете се од интересот на вашето бебе бидејќи ќе има денови кога тоа нема да биде расположено да му читате, и тоа е во ред. Во библиотека можете да добиете препорака за книга погодна за возраста на вашето дете.
Кутија со богатство
Можете да направите кутија со богатство за вашето бебе, полна со секојдневни работи и предмети од природата кои вашето бебе може да ги допре и почувствува. Секојдневните предмети можат да бидат на пр. чаша, капак, чешел, додека предмети од природата може да бидат лист, желад, школка, шишарка. Кутиите, односно предметите треба да се дополнат и менуваат за да го задржат вниманието и да предизвикаат изненадување. Децата многу се забавуваат кога ќе откријат што има внатре. Кутиите со богатства се одличен начин да поттикнете нови идеи за игри, како што се испитување на својствата на предметите, нивната намена, споредување итн. Тие се, исто така, добри за играње на мали простори или кога патувате.
Имитација
Претставува нов начин на учење со чија помош детето ќе научи нови вештини. Ја започнуваме играта на маса пред оброк. Сите присутни тропаат ритмички со двете дланки на масата велејќи „Тап, тап, тап“. Детето спонтано ќе се обиде да повтори. Доколку не успее, можеме да му помогнеме со методот „рака до рака“. Потоа ја продолжуваме имитацијата на тапкање по главата, со скандирање „Тап, тап, тап“, потоа плескање со рацете, допирање на носот со показалецот. Играта е ритмичка и зборовите „тап, тап, тап“ може да го заменат броењето „еден, два, три“.
Клучните развојни настани се случуваат по сличен редослед, но развојот на детето е индивидуален и е предмет на варијации. Ако сте загрижени за кој било аспект од развојот на вашето дете, добро е да разговарате со вашиот педијатар, кој може дополнително да ве упати на специјална образовна поддршка доколку е потребно. На пример, ако се чини дека вашето дете нема интерес за игра (социјална интеракција, кога детето не реагира, нема контакт со очите…) или играта е специфична (фасцинација со одредени предмети, повторувачко однесување, самостимулирачко однесување…).
Автор: Александра Бокун/ дефектолог
912