Воспитување

Можат ли бајките да ни помогнат да ја разбереме реалноста?

Бајките се одлична алатка за да му помогнете на детето да развие здрав концепт за „комплексната реалност“. Но, на што се мисли конкретно? Зошто е тоа важно:

Со „комплексната реалност“ во психологијата се мисли дека светот, средините, луѓето и случките постојано се менуваат и се сочинети од бесконечна серија на причини. Никој и ништо не е црно-бело.

Балансирано дете е способно да ја прочита и да се справи со комплексноста на реалноста на природен начин, однесувајќи се различно во зависност од контекстот на она што е пред него: препознава дека има различни средини, луѓе, моменти и настани, сите со свои специфични карактеристики и потреби, базирано на она што е пред него – го приспособува своето однесување на динамичен и флексибилен начин, знае да најде повеќе ефективни решенија на проблемите бидејќи се осврнува на различни аспекти, способно е полесно да се поврзе бидејќи го разбира гледиштето на другите, дури и кога е различно од неговото.

Како можеме да ги искористиме бајките за развој на овие вештини?

Бајките и детските приказни, генерално, имаат карактеристики на предлагање поедноставени случки со почит кон реалноста и обично имаат добро карактеризирани ликови. Тоа ни дозволува полесно да му го предочиме на детето причина-ефектот – односот помеѓу настаните, но исто така и мислите, емоциите, надежите, мислењата и делата на протагонистите.

Бајките, исто така, се одлична алатка за збогатување на речникот и за подобрување на вештините за раскажување на децата. Како што д-р Никола Томба објаснува: „Кога индивидуата може да поврзе епизода на реален начин, со големо осврнување на детали, да ги каже фактите по соодветен редослед и да ги објасни мислите и емоциите што ги чувствува, но и на другите, таа ги процесира искуствата не со длабоки центри во умот, оние што реагираат, што прават да не се однесуваме инстинктивно и се одговорни за ирационални однесување, туку со церебралниот кортекс, кој е еволуиран дел од мозокот, па ни дозволува добра анализа на реалноста и прави да се однесуваме на здрав и балансиран начин“.

Уште од претшколска возраст децата може да ја вежбаат својата способност за раскажување приказни, но исто така да ја развиваат и својата фантазија и градациски од бајки и фантастични светови да почнат да зборуваат и за себе, што им се случило дента или што се случува во нивните внатрешни светови. Можеме да му помогнеме на нашето дете да стане посвесно за комплексноста и динамиката на реалноста и да му помогнеме да изгради поголем баланс од когнитивно, психолошко и бихевиорално гледиште.

Автор: Иларија Бараброса

Извор

Поврзани написи

Прашај психолог

Рубриката „Прашај психолог“ овозможува стручна поддршка од психолози и психотерапевти на родителите при справување и решавање одредени актуелни прашања од психолошка природа на нивните деца. На прашањата одговараат психолози и психотерапевти соработници на Деца.мк.

To top