Децата со помалку развиени фини моторни вештини често се борат со пишувањето (цртање, држење молив и сл.) и ја немаат доволно развиена оваа вештина. Вежбите со прсти помагаат да се развие сензомоторната свест и да се развие манипулативна умешност (умешност на рацете и прстите). Овој тип вежбање е добар за загревање пред пишување, може да се користи и за време на пауза при работа со деца за разбивање на монотонијата.
Овие вежби со прсти за деца се дизајнирани да ја зголемат умешноста и вештината на прстите што ќе влијае директно на подобра контролата на моливот и ракописот на вашето дете, траат само неколку минути (или дури и секунди), но ако се практикуваат доследно, тие можат да направат голема разлика во вештините за манипулација на детето со рака. Овие активности се најдобри за деца од предучилишна возраст. Има многу работи кои придонесуваат за развој на добро, ефикасно држење молив. Некои примери вклучуваат јачина и стабилност на јадрото, сила и стабилност на рамената, сила на рацете и прстите, добар мускулен тонус, способност да се изолираат одредени прсти и да се координираат нивните движења и можеби најважно – одвојување на двете страни на раката.
Во типичен развој на раката, одвојувањето или дисоцијацијата на двете страни на раката почнува да се развива по двегодишна возраст. Ова е моментот кога децата почнуваат да имаат физички капацитет да експериментираат со користење добро познатото фаќање за статив. Помеѓу две до три години, исто така, ќе почнете да гледате како децата демонстрираат вештина за манипулација со рака наречена „превод од дланка на прст“. Ова е способноста да се држат неколку мали предмети во нивната дланка (како џамлии, монети или парчиња житарки), а потоа да се користи само една рака за да се извадат тие предмети до врвовите на прстите за да можат да ги користат еден по еден. Ова е вештина која бара подобрена способност за изолирање на движењата на палецот и е тесно поврзана со развојот на дисоцијација на двете страни на раката.
Гимнастика на прсти со помош предмети
• Одење на топката со прстите – можете исто така да ја менувате големината на топката. Два прста со два нека оди по топката нагоре-надолу.
• Вежби за прсти на кинетички песок – користете ги првите три прсти за да валате мали топчиња со тркалање и мали колбаси со движење на прстите напред-назад. Колбасите на почетокот можат да бидат полесни од топките.
• Скриј и барај – изберете сет од 3 до 6 мали предмети (во зависност од големината на рацете на детето) – можете да користите џамлии, парички или гравче. Ставете ги предметите на масата и предизвикајте го детето да ги зема еден по еден користејќи само една рака – кревајќи ги со врвовите на прстите и „криејќи ги“ во дланката. Потоа, предизвикајте го детето да ги носи предметите еден по еден од дланката до врвовите на прстите, повторно користејќи само една рака.
• Притиснете за пијано – свиткајте ги прстите со врвовите што ја допираат масата (или вашиот скут). „Свири“ пијано… бавно парче, драматично дело, сите прсти заедно, еден по еден… притискајте надолу во масата додека свирите. Можете дури и да испечатите хартиена тастатура за да ја помогнете оваа игра со прсти или да пеете на вашите омилени песни.
• Завртете ја палката (ротација) – изберете молив и покажете им на децата како да го вртат како палка меѓу прстите.
• Ракавици за пишување – во оваа активност се преправаме дека полека ја ставаме ракавицата на раката. Ракавицата ја ставаме на секој прст поединечно. Потоа, тие можат да ја извадат ракавицата, еден по еден прст. Ова е смирувачка активност која обезбедува сензорна стимулација преку притисок врз зглобовите на прстите.
Гимнастика на прсти
• Туркање со прсти – поставете го секој врв на прстот од левата рака со соодветниот врв на прстот на десната рака. Притиснете ги прстите заедно. Направете го ова пред, високо или дури и зад грб.
• Изолирање на прстите – во сите овие вежби со прст, вашето дете треба да може да ги користи прстите без да ги движи домалиот и малиот прст. Ова се нарекува изолирање на прстите. Кога фините моторни вештини се слаби, на детето може да му треба малку време за самостојно да ги движи прстите. Ако ова е тешко, може да ставите мало парче хартија под домалиот и малиот прст и другите три прста да ги шири.
• Допир со врвот на прстот – допрете го секој прст на палецот од едната рака, а потоа на другата рака. Обидете се со двете раце во исто време. Обидете се да го направите тоа многу брзо и многу бавно. Обидете се силно да го притиснете палецот.
• Заиграни прсти – застанете со показалецот и третиот прст на маса. Тие можат да одат, да скокаат, да трчаат, па дури и да танцуваат. Прстите, исто така, би можеле да ја преминат средната линија и да се вратат повторно.
• Пајакот – почетната положба на раката е таква што ги спојуваме двете раце така што дланките и прстите се допираат. Задачата е да се поместат рацете така што дланките се одвоени, а прстите остануваат во контакт.
• Поздрав на палецот – почетната положба е таква што рацете се поставени така што дланките се свртени нагоре (гледаме во дланките). Задачата е да го допрете секој прст со палецот. Во оваа задача можете да ја промените брзината („Да палецот брзо ги допира сите прсти“), бројот на повторувања („Да го допре палецот двапати секој прст“) или оваа задача да се прави со рацете зад грб.
• Кој прст се појавува – почетната позиција е дека рацете се на масата, раширени прсти. Задачата е секој прст да се подигне самостојно, ако детето ги знае имињата на прстите (вака можеме и тоа да го вежбаме), ќе кажеме: „Крени го само показалецот“. Кога детето е мало и не ги знае имињата на секој прст, со рака ќе покажеме кој прст треба да го подигне. Секогаш му даваме можност да се обиде да го крене прстот неколку пати, ако не успее да го крене, на пр. показалецот од подлогата.
• Звук од прст – замолете го детето да ги затвори очите. Потоа, му сигнализираме внимателно да слуша и да испушта звуци со прстите (рацете). Можеме да направиме звук и да побараме од детето да го повтори користејќи ги рацете. Пример за звук – плескање, триење раце, крцкање, тапкање по површината… Освен што го поттикнуваме развојот на фината моторика, на овој начин ја стимулираме аудитивната дискриминација и слухот воопшто.
• Покажете ги вашите мускули – првиот чекор е да ги ставите показалецот и средниот прст во дланката на едната рака и да ги стискате што посилно. Кога детето ќе почувствува што значи да ги стегне прстите, вториот чекор е да се спротивстави на прстите што ги стега (се мачат да излезат од тупаница). Го повторуваме движењето неколку пати, а потоа ги менуваме рацете.
• Тупаница – детето прави тупаница со двете раце. Потоа ги отвора дланките. Се обидуваме да го скриеме палецот во тупаница (ставете го палецот во дланката и покријте го со другите прсти). И потоа повторно ги отвораме дланките. На крајот, отворете ги и затворете ги дланките неколку пати за да ги истегнете мускулите на раката и прстите.
Стискањето и играњето со клешти, стапчиња за јадење и пинцети е ОДЛИЧЕН начин да им се помогне на децата да работат на дисоцијација на рацете и да развијат разбирање за молив, без да ги принудуваат да користат молив. Играњето со тонг, стап за јадење и пинцета ја поттикнува раката да ја врши својата работа одделно од стабилизирачката страна. Обезбедува повторувачка практика за координација и зајакнување на прстите и малите мускули на раката и, за многу деца, тоа е забавно.
Бонус: Палецот, показалецот и средниот прст, работат заедно за да го контролираат моливот, ова држење е познато како динамично фаќање молив. На некои деца можеби на почетокот ќе им е потребна помош во држењето на моливот, за кои има повеќе направи кои може да помогнат.
Но, без разлика кое разбирање го користи вашето дете, прстите треба добро да работат заедно за правилно да го контролираат моливот, а овие вежби со прсти се дизајнирани да му помогнат на вашето дете да ги подобри овие вештини.
912